רכיבה על אופני טנדם

רכיבה על אופני טנדם

הכירו את אופני טנדם – אופניים המיועדים לשני רוכבים או יותר, היושבים זה מאחורי זה בתצורת "טנדם" ותורמים יחד את הכוח במאמץ משותף להנעת האופניים.
אופני טנדם משמשים בין השאר לשילוב נכים בספורט הרכיבה – למשל: אנשים עם עיוורון או אנשים עם לקות ראייה הרוכבים מאחורי רוכב קדמי רואה.
במאמר זה נספק הצצה אל תפעולו של הטנדם מנקודת מבטם של הרוכבים ועד לניהול האופרציה על ידי המסיעים ואפילו התורמים מאחורי הקלעים, קריאה מהנה!

אופני טנדם מול אופני סינגל

בעבר יוצרו אופני הטנדם על ידי חיבור שני זוגות אופניים זה לזה.
המשקל והלחץ הכפולים המופעלים על מערכות האופניים מסוג זה מחייבים רכיבים עמידים יותר, ועל כן, כיום מאופיינים אופני טנדם בשלדה מסיבית ורכיבים חזקים מאלו המשמשים אופני יחיד.
אופני הטנדם ארוכים יותר מאופניים רגילים. כמו כן, האופניים הם כפולי כידון, כפולי מושב, כפולי דוושות, ובשונה מאופניים רגילים, יש בטנדם שתי מערכות שרשרת: האחת מחברת בין הדוושות של הרוכב הקדמי והאחורי, והשניה משמשת כבכל אופניים אחרים לחיבור למערכת ההילוכים באופניים.

מעוניינים לרכוב עם רגליים בשניים?

בראש ובראשונה חשוב להזכיר כי הרכיבה על אופני טנדם קשה יותר בדרך כלל מאשר הרכיבה על אופני סינגל. לדוגמה: בירידות ניתן להגיע עם אופני הטנדם למהירויות גבוהות מאלו של אופני סינגל בצורה ניכרת, מה שגם מצריך משמעת חשובה בכל הקשור לאחריות בעת הרכיבה.
זוהי זכות גדולה שנפלה בחלקנו להרכיב ולרכוב ביחד עם לקויי ראייה ועיוורים.
אך מדובר בחוויה שגם אתם תוכלו לקחת חלק בה, וכמובן להיות חלק מהמשפחה הגדולה והמדהימה הזו שנקראת "רגליים בשניים".
הדוושות של הרוכבים מחוברות על ידי שרשרת, נוספת לזו הקיימת באופניים רגילים, הנקראת "שרשרת תזמון". כך הרוכבים מדוושים בו-זמנית באותו קצב -קאדנס, ותורמים יחד את הכוח הדרוש לסיבוב הגלגלים והנעת האופניים קדימה.

השליטה באופניים היא בידי הרוכב הקדמי האוחז בכידון, ושולט בכיוון הרכיבה, בתפעול ההילוכים ובמערכות הבלימה.

הרכיבה על אופני טנדם קשה יותר בדרך כלל מאשר הרכיבה על אופני סינגל. בירידות קל להגיע עם אופני הטנדם למהירויות גבוהות מאלו של אופני סינגל בצורה ניכרת. אחד היתרונות של אופני טנדם הוא שבגלל אורכם הם פחות מועדים להתהפכויות בירידות תלולות. השליטה והשמירה על שיווי משקל דורשות מאמץ רב יותר (בעיקר מצד הרוכב הקדמי). באופניים רגילים, הרוכב היחיד מתאם אינסטינקטיבית את העברת משקל גופו מצד לצד וסיבוב הכידון, וכך נשמרת יציבותו על האופניים. ברכיבת טנדם על הרוכב הקדמי לפצות בתנועות כידון על שינויים במרכז הכובד שאינו מודע להם מבעוד מועד. ככל שמשקלו נמוך יותר ביחס לרוכב האחורי, כך גדלה השפעת תנועותיו של הרוכב האחורי על היציבות.

אופני טנדם לשטח שונים במבנה, בשילדה, בצמיגים, בבולמי הזעזועים ובמרכיבים שונים מאופני כביש, ודורשים גם מנח אחר של הרוכבים בזמן הרכיבה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
רגליים בשניים
דילוג לתוכן