כן ולא לרוכב הקדמי – מצוות עשה ואל תעשה

הקדמה

רכיבה בטנדם הינה רכיבה השונה במהותה מרכיבה באופניים רגילים ליחיד.

הקפדה על כללי בטיחות, ניהוג נכון, קריאת שטח נכונה והמנעות מסיכונים מיותרים – כל אלה הם בבחינת כללי היסוד לרכיבה נכונה.

ב"רגליים בשניים" כללי הכן ולא הם חלק מה DNA שמוטמע בכל רוכב קדמי, בכדי למנוע תקלות ונפילות מיותרות.

כן ולא לרוכב הקידמי

טרום רכיבה

לאחר שנרשמת מראש לרכיבות במהלך החודש, וודא שתיעדת היטב את מועדי הרכיבה. זכור: אם לא התייצבת למועד הרכיבה אליו נרשמת, נותר רוכב אחורי ללא רוכב קדמי – מפח נפש לכולם.

הקפד להגיע לאיצטדיון האתלטיקה בהדר יוסף (או לכל מקום אחר שנקבע מראש) ללא אחורים, בכדי שתהיה לך שהות לבצע את הבדיקות המקדימות לקראת הרכיבה .

על פי שיבוץ הרוכבים והטנדמים שפורסם מראש, בדוק את הטנדם שלך (כל טנדם ממוספר). בדוק בלמים, לחץ אויר בצמיגים, מיקום זהה וחופף של דוושות קדמיות ודוושות אחוריות, גובה מושב לעצמך ולרוכב האחורי שלך, תקינות פנס קדמי ונצנץ אחורי ברכיבות ערב, ומבט כללי בוחן על הטנדם. בדוק בעין מול גלגל השיניים האחורי שאתה נמצא בהילוך נמוך, ובגלגל השיניים הקדמי בהילוך אמצע (מתוך 3). בכל חריגה בבדיקה, אנא פנה למנהל הרכיבה במקום.

הקפד להשכיב את הטנדם לא על הצד של המעביר האחורי !!

אם יש לך ספק כן ולא בעשה ואל תעשה – השקע מחשבה נוספת ופעל נכון וחכם.

תדריך בטיחות ותדריך מסלול

לפני כל רכיבה, מנהל הרכיבה מכנס סביבו את הרוכבים לתדריכים.

בתדריך הבטיחות ניתנים דגשים על בטיחות רכיבה בכלל, ובטיחות רכיבה במסלול הרכיבה הנוכחי בפרט.

"רגליים בשניים" היא קבוצת רכיבה אורבנית, הרוכבת בשבילי אופניים ובמדרכות. להבדיל מרכיבת כביש או רכיבת שטח, שבילי האופניים והמדרכות מאופיינים ברוכבי אופניים נוספים, רוכבי קורקינטים חשמליים, שחלקם עם ניסיון מינימלי בהתנהלות נכונה בשבילים – עובדה המייצרת צורך בקשב ובריכוז לתנאי הדרך ברכיבה ולבלת"מים מסכנים.

תדריך המסלול מפרט את קטעי הרכיבה באותה רכיבה, מאפיינים מיוחדים לאותם קטעים, שעת התחלה ושעת סיום משוערת.

תחילת רכיבה

חל איסור מוחלט לרכוב בשטח האיצטדיון. עד ליציאה משטח זה, רוכב קדמי ורוכב אחורי יתקדמו עם הטנדם רגלית, כששניהם באותו צד של הטנדם.

בתחילת רכיבה, רוכב קדמי עולה ראשון על הטנדם, ובסופה גם יורד אחרון.

הרכיבה היא בטור. אין לחלוף את מוביל הטור (מנהל הרכיבה) ואין להישאר אחרי סוגר הטור. הרכיבה ככלל היא בטור, ובתוך הטור אין משמעות לסדר בין הטנדמים.

יש לשמור על הימין בטור הרכיבה. אם החלטת לעקוף, העקיפה תמיד משמאל, תוך וידוא שהעקיפה בטיחותית והדרך פנויה. יש להזהיר את הנעקף "זהירות משמאל".

בכל מקרה של עצירה, יש לפנות ככל שניתן את שביל הרכיבה, בכדי לא להפריע או לסכן את עצמך או רוכבים אחרים.

אם יש לך ספק כן ולא בעשה ואל תעשה – השקע מחשבה נוספת ופעל נכון וחכם.

כן ולא – מצוות עשה ואל תעשה !!

כן – מצוות עשה

כן: זכור שתפקידך להעניק חוויית רכיבה איכותית לרוכב האחורי.

כן: היה קשוב ומפוקס בזמן הרכיבה בנעשה

כן: היה קשוב לניהול הילוכים נכון ותואם מהירות ושיפועים.

כן: הקפד על תקשורת והנדסת אנוש ברמה גבוהה עם כלל הרוכבים

כן: תן את הלב והנשמה למען הקבוצה

לא – מצוות אל תעשה

לא: אל תאפשר לרוכב אחורי לעלות על הטנדם לפניך.

לא: אל תרד מהטנדם לפני שהרוכב האחורי ירד ממנו.

לא: אל תתחיל את הרכיבה אלא לאחר שוידאת בשאלה וגם בעין שהרוכב האחורי שלך מוכן.

לא: אל תיכנס לתחרות או לעימותים עם רוכבים אחרים בדרכך.

לא: אל תיכנס למצב רכיבה שמסכן אותך ואת הרוכב האחורי שלך. אם יש ספק אז אין ספק !!

לא: אל תעקוף מימין !!

לא: אל תשתמש בפלאפון בזמן רכיבה, ואל תרכוב עם אוזניות מכל סוג שהוא.

כן ולא – שאלות ותשובות

ש: רוכב באופניים רגילים רוכב בצד שמאל של השביל. אני חייב לעקוף אותו מימין, אחרת לא יכול להתקדם.

ת: כן ולא התשובה לא ! כמו בנהיגה בכביש לא עוקפים מימין מחשש להתנגשות. השתמש בפעמון או בקולך, ועקוף רק משמאל.

ש: אני מחכה לשיחת טלפון חשובה במהלך הרכיבה. אפשר לרכוב עם אוזניות ?

ת: כן ולא התשובה לא ! מחובת הרוכב הקדמי להיות קשוב לדרך ולתפעול האופניים, במקביל להיותו קשוב לרוכב האחורי.

ש: אני אוהב לרכוב על הילוכים גבוהים. יש עם זה בעיה ?

ת: כן ולא התשובה לא ! קדנס גבוה מעייף מחד, מגביר שלא לצורך קצב נשימה ודופק, וגורם לשחיקה מיותרת במערכת ההילוכים שלא לצורך. עקב כך יישמעו חריקות בגלגלי השיניים.

ש: מתקרב לעצירה מוחלטת (למשל הפסקה). האם צריך להוריד הילוכים לפני העצירה ?

ת: כן ולא התשובה כן ! בסיום ההפסקה כשתחל את הרכיבה, אתה זקוק לכח ולא למהירות, ולכן חשוב שההילוך יהיה נמוך ככל האפשר.

ש: אני רגיל להשתמש בידית הבלם האחורי בלבד. האם נכון לבלום כך גם בטנדם ?

ת: כן ולא התשובה היא כן ולא: כן כי בלימה אחורית גם היא תקינה. לא: עדיף להשתמש במקביל במעצור ימין ובמעצור שמאל באופן שווה, גם בכדי למנוע חימום בלמים וגם בכדי להקטין שחיקה.

ש השרשרת פקעה לי (נקרעה) בזמן הרכיבה. האם זה אומר סיום הרכיבה עבורי ועבור הרוכב האחורי שלי ?

ת: התשובה היא כן ולא: לא: הרכיבה ברגליים בשניים היא קבוצתית, עם ערכות עזרה ראשונה, דפיברילטור וערכה טכנית. ניתן בקלות להחזיר את השרשרת שפקעה למצבה הקודם. כן: אם אין ערכה טכנית, השרשרת היא הלב הפועם של האופניים, והמעבירה את הכח המניע מהרגליים לגלגלים. בקיצור: אתה בבעיה !

/ 5.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
רגליים בשניים
דילוג לתוכן